Mentre escrivia
el llibre Les creus de maig, vaig pensar de contactar amb algun
lletraferit de cada falla borrianenca a fi que en l’obra hi haguera una
representació de totes les comissions. Volia que el resultat d’aquella tasca de
monjo fóra de tots i, si hi col·laboraven altres autors, totes les comissions
sentirien que l’obra era seua. Això era el que pretenia i això és el que ara
pretenc amb aquest blog. Tan de bo aquest lloc virtual siga un punt de trobada
per a tots els que tinguen alguna cosa a compartir sobre la festa magenca.
La pretensió
inicial era bona, no ho dubtareu, però se’m va tirar el temps damunt i no vaig
arribar a temps d’oferir aquesta possibilitat a tots. Només ho vaig comentar
amb un parell de fallers que, de seguida, s’hi il·lusionaren i em lliuraren els
seus treballs. Tot i això, un d’ells no el vaig incloure en el text definitiu,
ja que la representació fallera que havia pretés de primeres havia quedat massa
reduïda i no volia que ningú no se sentira exclòs.
Ara, però, tinc
l’honor de publicar anacrònicament en aquest lloc el text que li vaig demanar a
l’amic Vicent Blasco. Un article crític i oportú en aquell 2008.
Les Creus de Maig davant de l'handicap de la renovació estètica
La Mercé, 1977 |
Hi ha un fet
sovint assenyalat pels fallers amb una certa sensibilitat per les
qüestions artístiques que cada vegada és més comentat: fa falta una
renovació estètica a les Creus de Maig per tal de no quedar-nos anquilosats en
el passat i oferir a la ciutat i als seus visitants unes propostes més acords
amb els temps que corren. La innovació en qualsevol dels àmbits fallers que es
desenvolupen ha sigut sempre un problema per a la gent que composa les
comissions. El món faller és tancat a la renovació i els canvis costen molt de
portar-se a terme.
Les Creus de Maig
són, sens dubte, un dels elements més característics de la festa fallera a
Borriana. Malgrat ser una tradició importada de terres andaluses, els
borrianencs hem sabut donar-li eixe caire faller que fa d’elles un emblema de
la festa. No pense estendre’m en els inicis de les creus a principis dels anys
50, però, no obstant, sí que m’agradaria fer constar un fet que va suposar una
revolució en la festa. L’any 1977 la falla de La Mercè trenca els motlles
en la concepció de les, fins aleshores, típiques Creus, i incorpora a les
mateixes els jardins i fonts que hui en dia estem tan acostumats a vore. Aquest
canvi suposa un pas endavant i una superació, les creus adquireixen una
rellevància a partir d’eixe moment perquè creixen i es converteixen en
monumentals. Estem parlant de fa 30 anys, fins hui res ha canviat. Tres dècades
amb les mateixes estructures estètiques en la creu. Jardins clàssics amb una
simetria perfecta, creus amb clavell sol o únicament combinat amb fulla
verda i la fonteta per donar-li un poc més de “categoria” al conjunt. I així
any rere any salvant honroses excepcions. En dinou anys que sóc faller sols
recorde un parell de creus que hagen suposat un trencament amb
l’estètica establerta. Estic parlant de la creu de la falla Centre
Espanya a l’any 1992 que simulava una libèl·lula i en la que es varen introduir
elements com la flor seca i el metacrilat, i la creu, que no el jardí,
que a l’any següent va plantar La Mercè on el seu disseny en forma de flors era
totalment diferent al que s’havia plantat fins aleshores. Cert és que en els
últims anys una comissió puntera en aquest apartat com és L’Escorredor ha anat
introduint un disseny més arriscat i modern en les seues magnífiques
creus, una cosa que, al meu parer, els engrandeix encara més i els aproxima al
bon camí.
La falta
d’atreviment, motivada en gran mesura per l’excessiva dependència que
dels premis tenim els fallers, obliga les comissions a mantindre les línies
establertes seguint els cànons estètics que varen triomfar en les
darreries de la dècada dels 70. L’apartat infantil és més escandalós
encara. Si ens posem a analitzar les creus infantils vorem que tot aquell
projecte que s’isca de les figuretes de xapa retallada com a complement del
conjunt es veu sistemàticament oblidat per part dels jurats. A l’igual que en
les majors també hi ha excepcions però molt poquetes. La falla La Ravalera en
va ser un exemple amb la creu de l’any 2006 realitzada íntegrament amb
estatice , no obstant varen haver de posar un cartell on s’advertia que es tractava
d’una flor natural per tal de callar les veus que l’acusaven de no tractar-se
d’un element fruit de la natura. A l’any 2007 va ser La Mercè la que va
presentar un projecte de creu infantil basat en unes estructures cubiques i amb
centres de flors en el seu interior. A partir d’això poc més.
Exposada la
qüestió sols em queda una proposta de solució que passaria en primer lloc per
crear un premi a la innovació estètica i seguidament, el que és més important,
obrir la festa de les creus als dissenyadors i floristes per tal que incorporen
les noves tendències en art, d’esta manera aconseguiríem estar a l’avantguarda
i donar-li eixa espenta que la tradició de les creus necessita per a assolir la
categoria de festa d’interès que tots desitgem. Les Creus de Maig són un
potencial d’atracció turística per a la ciutat i és per això que hem de
treballar per la seua renovació constant però sense deixar de costat el que és
un fet constatat: la seua monumentalitat és l’atractiu principal i això no es
pot perdre. L’handicap el tenim els fallers i som nosaltres qui hem
de buscar la solució per a donar continuïtat a la festa. Renovar-se o morir.
Vicent Blasco, 2008
No hay comentarios:
Publicar un comentario