sábado, 5 de mayo de 2012

Referents històrics i moments clau de l'evolució magenca a Borriana

En el número 215 de la revista Buris-ana que edita l’Agrupació Borrianenca de Cultura, vaig publicar l’article que es mostra a continuació sobre els orígens de les creus de maig i els moments clau en la renovació estètica d’aquestes obretes d’art. Deixe ací l’article a fi que el puga llegir qualsevol interessat en aquest sarau i aprofite l’ocasió per a recomanar-vos que us enroleu en l’agrupació.


Abans, però, us deixe també un vídeo 
amb les creus de maig borrianenques de 2012



LES CREUS DE MAIG
Referents històrics i moments clau de l’evolució magenca a Borriana

El sentiment ancestral que ha originat la festa de les creus de maig caldria buscar-lo en el vessant espiritual de l’ésser humà que ja es va manifestar al Paleolític, quan els cavernícoles conjuraven el destí en les entranyes de les coves. Durant el Neolític, en adonar-se que l’agricultura depenia dels cicles estacionals, els hòmens practicaren rituals màgics a fi d’afavorir la benevolència de l’oratge i aquestes celebracions esdevingueren festes distribuïdes al llarg de l’any, sobretot, al voltant dels equinoccis i els solsticis, però també al ple de les estacions, com la festa cèltica Beltaine, ja en l’Edat del Ferro, dedicada al déu Belenus, déu de la llum, del sol i del foc, i a la Gran Mare Senyora del Bosc. Els elements principals d’aquesta festa magenca eren el foc i la figura de la Donzella de la Flor, que simbolitzaven la renovació i la fecunditat de la terra. També, en l’Edat Antiga, els romans celebraven festes primaverals, de les quals cal destacar la Floràlia, festivitat dedicada a la deessa Flora, protectora de les flors i de la vegetació, que es va instaurar com a festeig campestre i popular però que va degenerar per a convertir-se en un joc eròtic i llicenciós.

Les festes magenques, doncs, eren celebracions paganes que a poc a poc es cristianitzaren a partir de l’Edicte de Milà. La celebració de Beltaine i la Floràlia abandonaren el sentit autèntic i foren fagocitades per la celebració de la Vera Creu, aprofitant la llegenda de la victòria que l’emperador Constantí I “el Gran” va aconseguir sobre Maxenci en la batalla del Ponte Milvio gràcies a una suposada revelació divina. Diuen que, abans de la contesa, se li aparegué en el cel el Crismó amb la inscripció “in hoc signo vinces” (amb aquest signe venceràs), així que ordenà la construcció d’una creu que col·locà al front de l’exèrcit i guanyà la batalla. Aleshores, sa mare, santa Helena, viatjà a Terra Santa i trobà la Vera Creu, que esdevindria el símbol dels cristians i substituiria a molts llocs el Pal de Maig.

L’ús del foc, la figura de la dona, les celebracions estacionals i la sexualitat han estat els elements festius ancestrals que han originat celebracions posteriors, com les falles, amb la Reina o Fallera Major, que no és sinó l’hereua de la Donzella de la Flor. Festa, tot siga dit, d’origen ambigu, tal com mostra el sociòleg Antonio Ariño Villaroya en la pàgina 55 de la seua obra La ciudad ritual. La fiesta de las Fallas, publicada per l’editorial Anthropos el 1992. De fet, Ariño ens assabenta que la relació dels fusters amb les Falles «fue fijada por primera vez en 1876 por el marqués de Cruilles [...] sin remitir a ningún tipo de fuente histórica y reconociendo que esta versión le había llegado “de oídas”». Per tant, no es pot atribuir l’origen de les falles al gremi de fusters sense dubtar-ne. Més encara, altres autors neguen la importància dels fusters en la festa fallera i la vinculen a festes paganes de culte al foc o al Carnestoltes. Tanmateix, la festa de les Creus de Maig no és una festa d’origen religiós, sinó el resultat de l’evolució d’una celebració pagana acoblada al calendari cristià i que, per tant, ha esdevingut una festa religiosa a la majoria de llocs on se celebra.    

Primer moment clau. 1944
A Borriana, però, el festeig de les Creus de Maig no és religiós, sinó estrictament faller. Tot i que algunes fonts orals defenen que hi ha notícies de la construcció de creus magenques a principis del segle XX i que se celebrava la festa de la Vera Creu, tal com era costum en les nostres terres per a beneir els camps des dels peirons de terme o per a invocar la benevolència neptuniana des de les barques de pesca, és significatiu que Roca y Alcayde no hi fera cap referència en la seua Història de Borriana, editada en 1932, per la qual cosa es pot suposar que aquelles pràctiques no eren rellevants. Només parla de la construcció de la creu de pedra que hi ha al camí l’Axiamo per a celebrar el 16é centenari de l’Edicte de Milà. L’origen de la festa actual de les Creus de Maig a Borriana cal buscar-lo allà per l’any 1944, moment en què la Comissió de Festes instaurà el primer concurs de Creus de Maig amb motiu de les creus que les falles pretenien plantar el dia 3 de maig. Segons algunes fonts orals, la idea de plantar creu en l’àmbit faller fou proposada pel professor dels Carmelites José Solá Álvarez, vinculat a la falla de la Mota i oriünd de Caravaca de la Creu, on aquesta festa gaudia de gran prestigi. Almenys tres creus es plantaren als emplaçaments fallers i els premis es repartiren seguint l’ordre Mota, Garbó i Onda. Des d’aleshores, la festa evolucionaria passant per moments clau, el primer dels quals fou, precisament, la celebració de 1944. Aquests moments han estat punts d’inflexió per a aconseguir monuments com els actuals, els quals han merescut el reconeixement de Festa d’Interés Turístic Provincial en l’any 2010.

Segon moment clau. 1945
El segon dels moments clau correspon a l’any 1945, ja que es va decidir que cada associació fallera plantaria una creu de maig per a anunciar que s’havia constituït comissió. D’aquesta manera, el poble sabria quines comissions plantarien falla. La decisió no sols obligaria els fallers a plantar creus de maig sinó que asseguraria cada any la celebració de la festa. Tanmateix, la participació en un concurs potenciaria la qualitat artística, ja que els constructors de creus haurien d’imaginar dissenys millors als d’anys anteriors i als dels competidors. Aquest esperit de superació exigiria unes bases reguladores del concurs, així que en 1953 n’aparegueren les primeres. Des d’aleshores, les creus haurien d’estar íntegrament confeccionades amb flors naturals i es valoraria les classes de flors emprades, la manera de combinar-les, la línia artística de la col·locació, la pulcritud de l’execució i l’originalitat del disseny de la creu. El pedestal i els ornaments, però, només es valorarien en cas d’empat. Posteriorment, i adequant-se a l’evolució dels monuments, s’actualitzarien les bases del concurs, regulant les dimensions de les creus, el valor de la creu i del jardí en el còmput total, els materials emprats i la data de la celebració, que en 1979 es traslladà al primer dissabte de maig a fi que la festa, corresponent al 3 de maig, no caiguera entre setmana.

Tercer moment clau. 1971
Les creus mantindrien un estil conservador i auster fins al 1971, any, i tercer moment clau, en què la falla de la Mercé decorà la creu de maig amb elements ornamentals innovadors, a pesar que el conjunt recordava la creu que plantaren els de la falla del port l’any 1945. La creu, col·locada sobre un altar floral, eixia del bell mig d’una basa envoltada de rocalla i decorada amb flors de terme en la qual hi havia peixos de colors i el conjunt estava resguardat per un templet gegant recobert d’ulls de xiprer. Fou la primera vegada que la decoració impactà més que l’element cruciforme.

Havent demostrat la importància de la decoració complementaria, el pas següent, i quart moment clau, seria trobar al·lusions monotemàtiques per a ambientar els monuments, fet que es manifestà principalment en 1984, quan els fallers de l’Axiamo plantaren una creu radiada de grans dimensions, tot i que encara robusta i bàsica, envoltada per un paratge que representava meticulosament l’Estany de la Vila i la llegenda sobre la troballa de la Verge de la Misericòrdia.

Quart moment clau. 1984
El cinqué moment clau es manifestà en la creu  que plantaren els de l’Axiamo en 1984, moment en què s’iniciaria una nova etapa floral que quedaria marcada per l’abstracció de les formes cruciformes gràcies a l’ús del poliestiré expandit (suro blanc) que permetia confeccionar estructures d’allò més capriciós per com de fàcil resulta treballar-lo. A partir d’aleshores, la tècnica no condicionaria la imaginació i qualsevol disseny que l’artista ideara, per molt enrevessat que fóra, es podria materialitzar fent servir el ferro com a esquelet i el suro com a cos per a revestir-lo de clavells. D’aquesta manera, combinat les múltiples formes avantguardistes i abstractes amb ornaments com la pedra, l’aigua i les escultures de tot tipus, els monuments magencs evolucionarien fins a esdevenir obres d’art efímer amb la capacitat de meravellar el visitant.


Quint moment clau. 1987

La festa de les creus a Borriana és, des de 2010, Festa d’Interés Turístic Provincial gràcies a l’esforç dels fallers, els quals han demostrat una capacitat de sacrifici, d’imaginació i de superació encomiable. A banda del monument, institucions i associacions programen activitats per a donar consistència a la celebració, però caldria millorar l’oferta festiva i cultural de l’esdeveniment perquè el visitant no es limitara a la contemplació de la creu que, d’altra banda, no és poca cosa. Eixe és, precisament, el repte pendent, el sisé moment clau. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario