|
La Ravalera, 1982 |
Si en la dècada anterior havia augmentat la grandària de la
creu i s’havien instaurat els jardins i els estanys com a ornaments
complementaris de la mà d’Ortells, durant els anys 80 es perfeccionarien els
adorns i s’avançaria espectacularment en el tractament de la creu, suavitzant
les formes amb traços curvilinis que,
combinats amb filigranes innovadores, buscarien en molts casos l’abstracció en
l’obra artística, tal com s’observà en les creus que presentà l’Axiamo en 1987,
obra en què Juan Vidal introduí l’ús del “suro blanc”, un material que oferia
possibilitats noves. També s’introduirien afegitons artístics d’elaboració
complexa, com ara, els que es
contemplaren en les creus de l’Axiamo en 1989 i 1990. D’aquesta manera,
s’establirien les directrius que s’imposarien en les dècades següents i que
corresponen fonamentalment a Juan Vidal i a Antonio Agut, els dos artistes més
representatius de l’art magenc de Borriana tant de la dècada dels anys 80 com
de les posteriors.
L’any 1981, mentre es constituïa la nova Junta Local
Fallera, el barri l’Axiamo irrompé en el repartiment de premis amb una creu
dissenyada per Joaquín Ortells i materialitzada per Antonio Agut, qui
destacaria en l’art floral, junt amb el seu company Juan Vidal, durant tota la
dècada. La comissió fallera del barri l’Aixamo havia nascut eixe any mateix i
des d’aleshores seria un barri capdavanter en el monument magenc que, llevat
del segon premi que obtingué en 1982 i en 1983, rebria els primers guardons
fins a 1991. L’èxit també acompanyà les creus infantils d’aquest barri, les
quals obtingueren la majoria dels primers premis de la dècada.
|
La Vila, 1984 |
El segon premi de 1981 el va meréixer la Ravalera, barri que
n’havia guanyat el primer en les tres convocatòries anteriors i que de manera
irregular formaria part de les comissions més rellevants de la dècada. La resta
dels sis premis estipulats seguí l’orde: Escorredor, barri d’Onda, barri la
Bosca i barri de la Mercé.
La Ravalera, doncs, va veure com el barri de l’Axiamo
aconseguia el primer premi i trencava la ratxa ravalera que havia durat tres
anys (1978, 1979 i 1980), tres exercicis de primers premis que auguraven l’èxit
continuat en el barri, però l’Axiamo s’encarrega d’enderrocar les previsions i
els del Raval hagueren de conformar-se amb el segon premi que, tenint en compte
la qualitat dels monuments presentats, fou un premi esplèndid. No obstant això,
la comissió del Raval s’adonà que les creus de maig tendien a una majestuositat
inusual fins aleshores que els obligava a treballar de valent si volien
reprendre el lideratge de les creus, així que decidiren concebre una creu per a
1982 que no fera dubtar el jurat a l’hora d’adjudicar el primer premi. A més,
la nova creu hauria d’indicar la celebració del 50é aniversari del barri
faller. La bella lluita, doncs, estava servida.
|
L'Axiamo, 1984 |
Després de l’auge que havien experimentat les creus des de
1944 i especialment des de feia sis o set anys, la festa de les creus havia
deixat de ser un formulisme per a convertir-se en una de les millors festes i
1982 prometia ser un any de molta competitivitat, tant en el monument com en
l’entorn decoratiu. Estava prevista la construcció de creus que superarien els
cinc metres i mig d’alçària amb jardins que, en molts casos, ocuparien més de
50 metres quadrats i els pressupostos s’havien disparat. De fet, s’emprarien
més de mil dotzenes de clavells per falla i s’invertirien més de 100.000
pessetes en alguns monuments, a banda de la mà d’obra que no es pressupostava,
ja que eren els membres de les comissions els encarregats de l’elaboració.
Amb aquest ambient d’intencions festives extraordinàries, la
Junta Local Fallera, que organitzà la festa amb la col·laboració de
l’Ajuntament i la indispensable implicació de les comissions falleres, volgué
recolzar l’esdeveniment amb un pressupost de 800.000 pessetes i un complet
programa d’actes que començà la nit del divendres 30 d’abril amb la “plantà”
dels monuments. El dissabte, a les sis de la vesprada, s’atorgaren els premis i
després s’efectuà la visita oficial a les creus, en la qual prengueren part
totes les falleres de la ciutat acompanyades per la Junta Local Fallera. El
resultat, segons el cronista Basilio Trilles,
fou una festa magenca encomiable que transcorregué durant un cap de
setmana d’excel·lent climatologia. Tal com estava previst, els monuments
florals, en els quals s’havia invertit una gran quantitat de treball, de diners
i d’enginy artístic, foren molt admirats tant pels veïns com pels forasters que
es desplaçaren a Borriana.
|
La Vila, 1985 |
La premsa de l’època ressaltà especialment la majestuositat
de les creus i la gran desimboltura dels artistes que, amb una dotació
econòmica molt elevada, havien aconseguit presentar uns monuments de gran
impacte. Però de tots ells, el més valorat fou l’elaborat per aquella comissió
que s’havia proposat el fet de recobrar el lideratge en l’atorgament dels
premis. La Ravalera, doncs, fou la guanyadora del concurs. El segon premi
correspongué a l’Axiamo, que ja havia demostrat l’any anterior el gran
potencial artístic que s’imposaria durant la resta de la dècada. El barri
d’Onda guanyà el tercer premi, mentre que l’Escorredor, la Bosca i la Societat
de Caçadors en guanyaren el quart, el cinqué i el sisé respectivament.
A banda de les espectaculars creus majors, les infantils
també es presentaren amb una concepció meticulosa, enginyosa i ben ornamentada,
en les quals no faltaren les floritures. Flors del terme, parterres i estanys
adornaren els efímers monuments
infantils que, a l’ombra dels majors, embelliren les places i els carrers
durant un cap de setmana. L’Axiamo, que no pogué aconseguir el primer premi en
la secció major, fou el barri guanyador del certamen infantil. El barri d’Onda
obtingué el segon guardó i la Mercé, el tercer. La resta de premis s’atorgaren
a la Societat de Caçadors, a la Bosca i al Raval respectivament.
|
L'Axiamo, 1986 |
Amb l’avanç dels anys augmentà la informació sobre les creus
de maig a Borriana, tot i que no de forma metòdica. Les notícies de l’època
havien de sofrir una lamentable garbellada i, per falta de cronistes o per
falta d’espai en els documents, anaven i venien discontínuament tal com les
ràfegues d’un vent capritxós. De la mateixa manera, els documents gràfics
quedaren desperdigolats en els calaixos polsosos fins que el temps, o la
memòria, els va fer desaparéixer. Se’n dedueix, doncs, la necessitat de crear
la figura d’un cronista eficient i d’un lloc adequat per a conservar la
informació dels fets esdevinguts a Borriana, ja que el coneixement del passat
és una de les claus per a estimar, comprendre i valorar la comunitat.
El silenci documental és, una vegada més, la llosa que
cobreix l’any 1983, del qual sols han quedat les reminiscències d’una memòria
històrica que concedeix el primer premi a la Ravalera i el segon, a l’Axiamo.
El divendres dia 4 de maig de 1984 començà la “plantà” de
les creus. Arrere quedaven 40 anys de creus que sofriren la condició de l’art
més efímer, la condemna a desaparéixer abans de concebre’l.
Aprofitant el cap de setmana més pròxim al 3 de maig, tal
com ja era habitual per a facilitar l’assistència del públic, 15 comissions
falleres col·locaren les creus als carrers recolzades amb una subvenció de
400.000 pessetes. La Junta Local Fallera, seguint el costum instaurat en 1971,
també plantà una creu fora de concurs davant de l’Ajuntament, tot i que no plantava
falla.
|
L'Axiamo, 1987 |
Tal com se sospitava, amb les creus de 1984 s’aconseguí un
nivell qualitatiu elevadíssim. Algunes creus foren espectaculars, com també ho
foren els jardins i els estanys complementaris que les adornaren. L’endemà, el
jurat, format per membres del Gremi d’Artistes Fallers, va fer públic
l’atorgament dels premis des del balcó de l’Ajuntament i, tan bon punt es
conegué el veredicte totes les falleres es van reunir per a iniciar la visita
oficial a les creus. De nit se celebrà a la Llar Fallera el Ball de la Rosa.
Segons l’article de Julio Sánchez que aparegué el periòdic
Mediterráneo,
els sis premis infantils seguiren l’orde Axiamo, Bosca, Societat de Caçadors,
Mota, Onda i Sant Blai. No obstant això, el banderí del tercer premi infantil
està actualment a la seu del barri la Vila i la publicació
El fallero de
l’any següent confirma que, en efecte, la Vila obtingué el tercer guardó, per
la qual cosa és probable que l’orde dels premis no fóra exactament com hi
apareix, almenys, a partir del tercer lloc.
Pel que fa als premis majors, el barri l’Axiamo en guanyà el
primer, mentre que el segon correspongué a la Ravalera. Curiosament i
lamentable, les fonts consultades no aporten cap informació sobre la resta de
premis majors, però sí que es pot afirmar que el tercer premi el va obtindre el
barri la Vila, ja que el banderí corresponent es troba a la seua seu.
|
L'Escorredor, 1988 |
La creu major de
l’Aixamo evocava un dels llocs més emblemàtics i més bell del terme municipal
de Borriana, com és l’estany de la Vila. L’encertada ambientació de la creu
recordava a l’observador l’antiga llegenda segons la qual uns pastorets
trobaren la imatge de la Verge de la Misericòrdia dins d’una campana que estava
amagada al fons de l’estany. Fou en sentir que quelcom responia al repic del
campanar des de dins de les aigües quan s’endinsaren en l’estany, on trobaren
una campana que protegia una escultura de la Mare de Déu de la Misericòrdia.
Quan anunciaren la troballa al poble, els vilatans decidiren construir una
ermita al lloc dels fets i nomenar la Mare de Déu de la Misericòrdia patrona de
Borriana. Tant la llegenda com el Clot han sigut objecte de nombroses
aportacions literàries, una de les quals eixí de la ploma de José Esteve Patuel
que, publicada en 1959, és un exemple ideal per a versar l’obra floral amb què
l’Axiamo guanyà el primer premi de creus en 1984.
Amb els primers premis de creu major i de creu infantil, el
barri de l’Axiamo fou la gran guanyador del concurs en 1984. Era un barri
modest que no podia lluitar per a aconseguir algun dels primers premis de
falla, ja que altres comissions podien invertir grans quantitats de diners,
però s’esforçava al màxim, com els grans fallers, en tot allò que es podia dur
endavant a base de treball i il·lusió.
|
L'Axiamo, 1989 |
Sota una pluja incessant i treballant tota la nit es
plantaren les 13 creus de 1985, a les quals s’afegiria la creu instal·lada per
la Junta Local Fallera que no entraria en concurs. Segons que avançava la nit,
el públic comprovava que aquell any els fallers estaven decidits a superar els
treballs anteriors amb obres de gran qualitat i jardins molt sumptuosos. Els
artistes s’estaven aplicant a consciència i complicaven la labor del jurat, que
aquell any seria especialment difícil, sobretot, a l’hora d’adjudicar el primer
i el segon guardó, ja que competien els tres millors artistes de l’època, com
eren Juan Vidal i Antonio Gumbau, per banda de l’Axiamo, i Joaquín Ortells, que
amb l’artista local Paco Ferrandis de president, elaborà una creu magistral per
a la Vila. Una vegada més, l’esperit de superació s’havia posat de manifest en
el món faller.
Per fi arribà el moment de publicar els premis. Des dels
balcons de l’Ajuntament i davant la presència d’un públic nombrós que romania
expectant en la plaça Major, s’anunciaren els premis. L’ambient fou de màxima
tensió en el moment que es pronuncià el nom dels barris que havien guanyat el
tercer guardó, ja que l’Axiamo i la Vila havien de repartir-se els dos premis
que faltaven en el concurs de creus major i, a més, l’Axiamo tenia
l’oportunitat de fer doblet si també guanyava el primer premi infantil.
Finalment, i tal com havia ocorregut l’any anterior, l’Axiamo aconseguí el
primer premi de creu infantil i el primer premi de creu major.
|
L'Escorredor, 1990 |
L’orde dels premis de creus major fou el següent: primer,
Axiamo; segon, la Vila; tercer, barri d’Onda; quart, Sant Blai; cinqué, Club
Ortega i sisé, Centre Espanya.
Quant a les creus infantils, l’orde dels premis fou el
següent: primer, Axiamo; segon, Societat de Caçadors; tercer, la Mota; quart,
la Mercé; quint, Sant Blai i sisé, barri d’Onda.
El vessant cultural de Borriana en 1986 estava
protagonitzada per l’anunci de la publicació Burriana en su historia,
però amb el maig arribà la festa de les creus sota l’expectació de tot el
poble. De primeres, havien de ser 14 les comissions que plantarien creu, llevat
de la que també plantaria la Junta Local Fallera, però finalment s’uní al
concurs el barri la Bosca. Per tant, durant la nit del divendres 2 de maig es
plantaren 16 creus, quinze que entraven en concurs i una, la de la Junta Local,
que es quedava al marge dels premis. El jurat visità les creus durant el matí
del dissabte i a les sis de la vesprada
anuncià des del balcó de l’Ajuntament que el barri l’Axiamo tornava a guanyar
el primer premi de creus, tant en la secció infantil com en la major. D’aquesta
manera, l’Axiamo confirmava que comptava amb els millors artistes de l’època,
Juan Vidal i Antonio Gumbau.
El cicle del temps volgué que en 1987 el primer de maig,
Festa del Treball, caiguera en divendres, per la qual cosa els fallers
tingueren tot el dia per a construir els jardins decoratius. L’esquelet de la
creu es confeccionava dies arrere i sense pressa, ja que els artistes podien
treballar tranquil·lament als casals, però els bellíssims entorns en què es
col·locava l’element principal havien de materialitzar-se com més prop del dia
de la “plantà” oficial per a no ocupar durant massa temps la via pública i
facilitar el trànsit pels carrers principals de la ciutat. Les flors, però, es
posaven el mateix dia de la “plantà” perquè els pètals mantingueren la frescor.
|
Barri d'Onda, 1990 |
Acabat el treball floral, el jurat visità les creus i
repartí els premis d’una manera molt curiosa, ja que les comissions premiades
van rebre el mateix guardó tant en la creu major com en la infantil. Sembla que
la coincidència no fou aleatòria. Segons les cròniques, l’any anterior hi hagué
tensions lamentables respecte a l’atorgament dels premis i en 1987 intervingué
el jurat d’incidències per a suavitzar-les. Fóra com fóra, l’article de Tejedo
que aparegué en el periòdic
Mediterráneo deia:
“La falla del barri
l’Axiamo fou ahir primer premi en les Creus de Maig per partida doble, ja que
també obtingué la primera posició en la creu infantil.
El més curiós del
cas, sense cap dubte, d’aquest lliurament de premis fou la coincidència
absoluta en la totalitat dels premis, perquè totes les falles que obtingueren
guardó en la creu gran, l’aconseguiren igualment en la infantil [...] Pel que
fa al lliurament de premis, enguany no han existit complicacions. Sembla que la
idea prestada pel jurat d’incidències poguera ser la més encertada.”
El resultat fou que, tant en la creu major com en la
infantil, l’Axiamo obtingué el primer premi; la Ravalera, el segon; el barri
d’Onda, el tercer; l’Escorredor, el quart; Sant Blai, el cinqué i la Vila, el
sisé.
La gran guanyadora, doncs, fou la comissió de l’Axiamo, que
guanyà per quarta vegada consecutiva el primer premi amb una creu innovadora.
Ateses les característiques del barri, que era menut i de pocs recursos
econòmics, els fallers s’esforçaven al màxim per tal d’aconseguir els primers
guardons amb les obres d’art que no exigien una quantitat desorbitada de
diners. Els primers premis en les falles, però, eren inaccessibles per als
barris i societats humils. Tot i això, l’Axiamo invertí al voltant de 200.000
mil pessetes en les creus de maig.
|
L'Axiamo, 1990 |
El suport econòmic amb què calia recolzar les obres d’art
relacionades amb les falles era una gran dificultat per a moltes comissions,
però aconseguien combinar a la perfecció la mancança de recursos econòmics amb
la imaginació. De fet, no sempre guanyava la creu de més pressupost. Aquest
enginy feia de la celebració fallera, en general, i de la magenca, en
particular, un esdeveniment imprevisible en què l’habilitat dels artistes,
l’esforç perseverant i la il·lusió dels fallers estaven per damunt de l’aspecte
econòmic, la qual cosa glorificava la festa.
Un dels fets més significatius de 1987 fou el descobriment
de nous materials per a construir les creus. Decidit a confeccionar una creu de
formes innovadores, Juan Vidal valorà la possibilitat d’abandonar la fusta per
a modelar el cos del monument, ja que necessitava altres materials que es
pogueren modelar amb més facilitat per a obtenir formes filigranades, així que,
després de pensar en distints materials, decidí treballar el ferro i el “suro
blanc” per a construir el suport intern de la creu. El descobriment
possibilitaria en un futur la construcció de creus modernes amb formes
impensables fins aleshores. A banda dels materials, Vidal fou el pioner dels
nous dissenys fonamentats en la repetició d’una forma amb la creu que construí
en 1987. Les peces, modelades seguint el mateix patró, es disposaven de manera
que constituïren una forma cruciforme. La creu, doncs, ja no era la idea
inicial del disseny, sinó el resultat cruciforme aconseguit partint d’altres
formes. D’aquesta manera, la creu que confeccionà Vidal en 1987 per a l’Axiamo
es convertí en la primogènita de les creus modernes.
|
L'Axiamo, 1984 |
Passades les falles de 1988, 16 comissions plantaren les
creus el divendres 29 d’abril, ja que eixe cap de setmana era el més pròxim al
3 de maig. La novetat de l’any fou la constitució de la falla Don Bosco, que
debutava amb una associació d’antics alumnes del col·legi Salesià.
L’ambient era de màxima expectació, ja que l’Axiamo havia
guanyat per primera vegada el segon premi amb la falla major, fet que servia
d’al·licient renovat per a posar més interés que mai a repetir l’èxit dels anys
anteriors, l’Escorredor lluitava per superar l’Axiamo i els de Don Bosco volien
irrompre en el món de les falles demostrant amb el primer monument de la seua
història fallera que estaven disposats a convertir-se en una de les comissions
capdavanteres de la ciutat.
|
Creu infantil de L'Axiamo, 1988 |
Tal com era d’esperar, les creus foren magnífiques i
dificultaren notablement la tasca del jurat, que finalment decidí atorgar els
dos primers premis de creus a l’Axiamo, barri que, sens dubte, era el millor de
l’època quant a creus de maig, ja que comptava amb els grans artistes Antonio
Gumbau i Juan Vidal que dissenyaven les creus infantils i majors
respectivament. El segon premi infantil, però, hauria sigut d’allò més
inesperat si no fóra perquè l’objecte avaluat estava a la vista de tot
observador, i és que les creus de la Societat de Caçadors mai no havia
destacat, llevat d’alguns premis esporàdics en la secció infantil a principis
de la dècada i d’un tercer premi de creu major en 1973, però en 1988 els
caçadors van guanyar el segon guardó de creus majors, que fins aleshores era el
millor que havien obtingut, i encetaren així una ratxa de premis que, liderats
pel primer premi en la secció infantil de 1995, es prolongaria durant les
dècades següents. El tercer premi infantil anà a parar a l’Escorredor i la
resta es repartí seguint l’orde la Vila, la Mercé i el Club Ortega. En la
secció major, i encapçalats pel primer premi de l’Axiamo, l’Escorredor
aconseguí el segon guardó, Don Bosco en guanyà el tercer i la resta se’ls
repartiren la Ravalera, el barri València i el barri d’Onda respectivament. Amb
una participació de 16 creus i un repartiment de sols sis premis, el fet
d’obtindre’n un era un èxit per a una comissió, però de totes elles, Don Bosco
era a bon segur una de les que més es congratulà, ja que iniciava el seu camí
festiu amb un resplendent tercer premi de creus majors que només l’havien
superat els millors artistes de l’època que militaven en l’Axiamo i
l’Escorredor, un barri amb molta tradició magenca que lluitava per aconseguir
el primer guardó, però que no podria superar l’Axiamo fins a 1993. No obstant
això, el fet que l’Axiamo, l’Escorredor i la Bosca foren els barris que haurien
de repartir-se la majoria dels primers premis de creus des de mitjans de la
dècada dels anys 80 fins a l’actualitat era degut, en molts casos, al fet que
uns artistes en concret, o els seus alumnes, passaren per aquestes comissions i
dissenyaren la majoria de les creus. Alguns dels principals foren Juan Vidal i
Antonio Agut.
|
Creu infantil de L'Escorredor, 1989 |
La festa de les creus corresponent a 1989 tingué lloc
l’últim cap de setmana d’abril, ja que el dia 3 de maig caigué en dimecres, i
fou, a bon segur, una de les millors festes magenques que viuria Borriana des
que s’instauraren en 1944 i fins a l’actualitat, perquè l’imprevisible destí
que domina les rendes de l’oratge volgué sacsejar les falles en favor de les
creus de maig. De fet, l’any 1989 hauria de ser recordat per la supressió de
l’ofrena floral a la patrona de Borriana, la Mare de Déu de la Misericòrdia,
que s’hauria d’haver realitzat el dia de Sant Josep, però les nefastes
condicions atmosfèriques n’impediren l’execució i els fallers decidiren
ajornar-la perquè tinguera lloc en el marc de la festa de les creus de maig.
Les falles havien quedat amputades significativament, ja que l’ofrena era un
dels actes més espectaculars i emotius de la setmana fallera, però la festa de
les creus es veuria enaltida amb la llarga i populosa desfilada que realitzen
les falleres de l’any cobertes amb mantellines, les falleres d’anys anteriors,
les dones i les xiquetes que tenen el desig de lluir eixe dia el vestit
regional i tots els membres de les distintes comissions que volen oferir un ram
de flors a la patrona i homenatjar Sant Josep. L’acte començà a les cinc i
mitja de la vesprada a les portes del col·legi Salesià i acabà a la façana de
l’església parroquial, on tots els participants dipositaren un ram de flors als
peus del magnífic tapís que Juan Borillo reconstruí per a l’ocasió, després que
la pluja del 19 de març el fera malbé. Per a garantir l’èxit de la festa, la
Junta Local Fallera acceptà la subvenció proposada per les comissions i lliura
100.000 pessetes a cadascuna a fi que pogueren sufragar les despeses de flors i
de bandes de música que havien hagut de comprar i contractar de nou per a
l’ofrena de maig.
La Mare de Déude la Misericòrdia ha sigut venerada a
Borriana des que, segons la llegenda, uns pastorets en trobaren una imatge al
Clot, tal com evocaren els de l’Axiamo amb la creu de 1984. Des d’aleshores, la
Misericòrdia ha sigut objecte d’ofrenes i poemes, dels quals destaca Nuestra
Patrona, de José Esteve Patuel.
El río te guardaba codicioso
haciendo de sus aguas madreperla,
y un manto de arco iris, de sol roto,
cromaba el pedestal de sus arenas.
En el fondo del río pasaba el día;
fuera, sin Ti, la noche más oscura.
La luz volvió contigo, que traías
el arco iris en tus vestiduras.
El sol fundió en tus ojos el mosaico
de mil colores que en tu honor formara.
¡Te sirve el mismo Sol para mirarnos,
Madre de Luz, Estrella de Burriana!
Y el Padre dejó al Hijo en tu regazo,
cediéndote con El toda su gloria...
¡El mismo Dios te sirve para amarnos,
Virgen y Madre de Misericordia!
|
Creu infantil de L'Axiamo, 1986 |
Una altra característica de les festes de les creus de 1989
fou la quantitat de premis lliurats. Durant la dècada dels anys setanta el
nombre de premis atorgats passà de tres a sis, però en 1989 es considerà que ja
hi havia comissions suficients per a afegir dos premis més, així que la
quantitat de guardons augmentà fins a huit i romandria així fins a
l’actualitat. Els premis es feren públic des del balcó de l’ajuntament i les reines
falleres, infantil i major, els lliuraren a les comissions guanyadores. Primer
es repartiren els guardons infantils, el primer dels quals guanyà l’Axiamo, que
dominà el certamen durant els anys 80. La Societat de Caçadors, que també
s’havia involucrat seriosament en les creus de maig, en guanyà el segon. El
tercer premi correspongué al barri Sant Blai i la resta seguí l’orde
Escorredor, Mercé, Mota, Club Ortega i Centre Espanya. Després, les reines
lliuraren els premis majors i l’Axiamo tornà a guanyar-ne el primer, de manera
que es convertí en tradició que aquest barri obtinguera els dos primers premis
de creus, no de bades lluitava com el que més per a aconseguir ser el
gran triomfador de cada exercici magenc. El segon
premi el va obtindre l’Escorredor, un barri que li xafava els talons a
l’Axiamo, però que encara no havia pogut superar-lo, i el tercer premi el va
rebre la veterana Mercé, que sempre estava entre les millors comissions. La
Ravalera guanyà el quart, el cinqué se l’endugué Don Bosco que havia cremat
feia mes i mig la primera falla de la seua història i estava dispost a obrir-se
pas entre les millors falles, Sant Blai en guanyà el seté i, finalment, el Club
Ortega rebé el huité.
|
L'Axiamo, 1982 |
Conclosa l’ofrena i
lliurats els premis durant la vesprada dominical, una comitiva reduïda formada
per la reina fallera, la reina fallera infantil i el cavaller acompanyant, tots
seguits per les dames, la Cort d’Honor i la Junta Local Fallera, visità les
creus més destacades de la ciutat. Les festes es tancaren amb el castell de foc
que no es pogué disparar en Sant Josep a causa del mal oratge i amb un ball al
qual acudiren totes les comissions falleres de la ciutat. Les creus de maig de
l’any 1989, doncs, estigueren envoltades per una gran quantitat d’actes que les
embelliren especialment.
El divendres 4 de maig de 1990 començà la “plantà” de les
noves creus que s’allargà fins a la matinada. En una nit de faena es transformà
la fisonomia urbana de Borriana, els carrers de la qual quedaren embellits amb
les creus i l’ornamentació que, a banda dels estranys i els motius vegetals, es
complementà amb jocs de llum i aigua. Cada any que passava, augmentava la
importància de les creus i la implicació de la ciutat de tal manera que els
fallers volien presentar uns monuments de magnituds i bellesa inusuals.
L’esperit faller, doncs, desitjava que les creus de Borriana no tingueren
comparança en cap lloc del món, per la qual cosa les comissions plantaren un
total de trenta-quatre creus amb dissenys espectaculars que es cobriren amb
12.000 dotzenes de clavells. Però les creus ja no es concebien sense els
jardins decoratius, així que s’idearen vertaders paradisos florals que feren
les delícies dels observadors.
|
L'Axiamo, 1985 |
Quan els membres del jurat avaluaren els monuments
lamentaren que sols pogueren atorgar huit premis, perquè les creus que havien
de quedar-se sense cap guardó també tenien la capacitat de meravellar el
visitant, que les valorava com a obres d’art i es preguntava per què aquelles
meravelles estaven predestinades a viure a penes tres dies. I és que l’art
efímer faller és incomprensible per al visitant neòfit.
A l’hora de repartir els
premis de creus major, el jurat decidí que l’Axiamo havia de repetir l’èxit
dels anys anteriors i li atorgà el primer premi. Una vegada més, l’Escorredor
hagué de conformar-se amb un magnífic segon premi, però els examinadors
consideraren que mereixia el premi especial que també li assignaren. El tercer
premi el va rebre la Mercé i la resta s’entregaren a la Ravalera, al Club 53,
al barri d’Onda, al barri Sant Blai i a la Societat de Caçadors,
respectivament. Quant als premis infantils, el primer fou per a la Societat de
Caçadors, que aconseguí superar el segon premi de l’Axiamo. La Mercé en guanyà
el tercer i la resta es repartiren seguint l’orde Centre Espanya, Mota, Bosca,
Escorredor i barri d’Onda. En aquest cas, el premi especial el va rebre el
barri Sant Blai, que no havia obtingut cap dels huit guardons del concurs. Amb
aquest resultat, la festa continuà pels carrers de la ciutat i a l’empara de
les creus de maig.
No hay comentarios:
Publicar un comentario