Camí d'Onda, 1991 |
Escorredor, 1991 |
Barri d'Onda, 1992 |
L’orde dels premis majors es repartí seguint l’orde següent:
l’Axiamo, primer premi; l’Escorredor, segon premi; la Mercé, tercer premi; la
Ravalera, quart premi; barri València, cinqué premi; la Mota, sisé premi;
Societat de Caçadors, seté premi i Camí d’Onda, huité premi. Pel que fa als
guardons infantils, l’orde va ser el següent: l’Axiamo, primer premi;
l’Escorredor, segon premi; Societat de Caçadors, tercer premi; Club 53, quart
premi; la Mercé, cinqué premi; la Bosca, sisé premi; Don Bosco, seté premi i el
barri València, huité premi.
Axiamo, 1992 |
Escorredor, 1992 |
ulls com un xiquet el dia de Reis per a comprovar que,
efectivament, hi havia 16 creus escampades per la ciutat, a banda de la creu
que plantà la Junta Local Fallera
fora de concurs. Els veïns trobaren a faltar la creu de la
Societat Ciclista, que aquell exercici no plantaria ni creu ni falla, però es
congratularen amb la creu del barri Quarts de Calatrava que anunciava amb el
monument floral el naixement d’un nou barri faller. Quan el jurat comença la
visita a les creus, comprovà que la combinació dels clavells, amb l’aigua, la
llum, les rocalles i els jardins superava una vegada més l’any anterior, per la
qual cosa fou especialment difícil decidir quina creu havia de guanyar el
concurs.
L’ambient era expectant. Ací i allà s’oïen hipòtesis i
argumentacions sobre l’orde dels premis, però la decisió del jurat era
inapel·lable. El veredicte es va fer públic en la Casa de la Cultura i deia que, quant a les creus majors, es
trencava la ratxa de l’Axiamo, ja que l’Escorredor, que tants anys havia estat
a punt de guanyar el primer premi, s’erigia per fi amb el màxim guardó. El
segon premi fou per a la Ravalera, mentre que l’Axiamo hagué de conformar-se’n amb el tercer. El quart dels
huit premis fou per a la Mercé, seguida del Club 53, quarts de Calatrava, Don
Bosco, i barri d’Onda respectivament. Així, doncs, Quarts de Calatrava inicià
el seu palmarés amb el sisé premi que obtingué amb el primer monument de la
seua història, i amb el cinqué que obtindria amb la creu de la xicalla. També
l’Escorredor guanyà el primer premi de la secció infantil. La Societat de
Caçadors en guanyà el segon i l’Axiamo, el tercer. La resta de guardons
infantils es repartiren seguint l’orde Club 53, Quarts de Calatrava, Don Bosco,
barri València i la Ravalera. A banda dels premis
tradicionals, la Junta Local Fallera volgué destacar la millor creu, ja que
l’element principal quedava sovint eclipsat pels majestuosos jardins i,
d’alguna manera, calia assenyalar quina creu era la millor de l’any,
independentment de la decoració complementària, així que, tan bon punt es
lliuraren els premis, el jurat destacà la creu major de l’Escorredor
qualificant-la com la millor creu de
1991. L’Escorredor, doncs, fou el guanyador absolut i li llevà el lideratge a
l’Axiamo amb unes creus de traços fins i delicadament curvilinis que es
convertirien en una característica representativa dels monuments d’aquest
barri. Com a novetat, el premi especial de l’any anterior es convertí en el
premi a la millors creu.
Després d’haver guanyat el primer premi i el premi a la
millor creu, l’Escorredor volgué repetir l’èxit en 1993, però la gesta era
realment difícil, ja que els barris més emblemàtics, quant a les creus, també
estaven decidits a aconseguir els primers guardons. La Mercé comptava amb
Ortells, tot un especialista en l’art floral, l’Axiamo havia demostrat
àmpliament una excel·lent optimització dels recursos i altres comissions, com
la Bosca, la Ravalera, la Mota o la Societat de Caçadors, estaven dispostes a
ocupar un dels primers llocs en el repartiment de premis. Els artistes havien
pres bona nota de la manera de treballar d’aquells que havien dominat el
palmarés durant els anys anteriors, com ara, Ortells, Vidal o Gumbau, i estaven
decidits a confeccionar unes creus que superaren totes les expectatives amb
creus modernes i ben ornamentades, per la qual cosa 1993 prometia ser un any de
màxima rivalitat. Com a estendard magenc, la creu de la Junta Local Fallera,
que estava fora de concurs, representava totes les creus de Borriana que
lluitaven per obrir-se pas cap al millor guardó mitjançant una lluita en què
les armes eren flors.
Escorredor, 1993 |
En 1994 es plantaren 37
creus: 17 creus majors, 17 creus infantils i una creu fora de concurs que
plantà la Junta Local Fallera seguint la tradició encetada en 1969. En alguns
monuments s’invertiren més de 500.000 pessetes.
Les creus d’aquell any foren un compendi d’art floral en què
hom pogué contemplar les millor creus que, probablement, s’havien plantat fins
aleshores. De la mà de Joaquín Ortells, la Mercé presentà una creu amb els
elements característics del decorador borrianenc, però amb una evolució insospitable,
tant en els adorns com en el monument principal. Ortells mostrà la manera de
combinar la tradició amb els nous temps, que exigien tendències avantguardistes
i, una vegada més, demostrà l’esperit creatiu que tants èxits li havia
propiciat. L’Escorredor, però, apostà per un monument que combinava la
senzillesa amb la creativitat més moderna i la Bosca confeccionà una creu
infantil que també destacaria per l’harmonia aconseguida entre l’element
cruciforme i les formes curvilínies. En
conjunt, foren unes creus que servirien de referència per a molts artistes
anònims.
La Mercé, l’Escorredor i la Bosca plantaren les millors
creus de 1994, però la resta de comissions també construïren uns monuments que
desbarataren els cinc membres del jurat. En 1994, el comité avaluador estigué
format per representants de la Vila, del barri d’Onda, de la Mercé, del barri
València i del Centre Espanya; cinc fallers, doncs, que tingueren vertaderes
dificultats a l’hora d’ordenar els premis. No debades foren aquelles creus
d’una qualitat tan inesperada que el jurat hagué de filar prim per a aplicar
els criteris de puntuació.
Després de la baremació, els cinc representants decidiren
que la Mercé havia de guanyar el premi a la millor creu i el primer premi al
monument. El segon premi el va rebre la Bosca, barri que guanyà el certamen
infantil, i el tercer anà a parar a l’Escorredor. El barri València en guanyà
el quart i la resta de premis s’atorgaren a la Ravalera, al barri Sant Blai, a
l’Axiamo i, finalment, al barri Quarts de Calatrava.
Els premis de 1994 mostraren clarament quines eren les
comissions més rellevants pel que fa a les creus. De fet, a partir de l’any
següent i almenys fins a l’any 2007 guanyarien tots els primers premis de creus
majors la Bosca (en cinc ocasions), el barri València (una vegada, en 1999) i
l’Escorredor (set vegades consecutives).
La Mercé, 1994 |
Escorredor, 1994 |
La Bosca, 1995 |
Amb les creus de 1995, doncs, arribà el regnat magenc de la
Bosca. Aquesta comissió no sols guanyà el primer premi en 1995, sinó que,
llevat del corresponent a 1999 que guanyaria el barri València, obtindria el primer guardó durant la resta
de la dècada fins que en 2001 començaria un altre regnat, el de l’Escorredor.
La Bosca havia demostrat durant els dos anys anteriors una
gran capacitat d’innovació que ja li havia valgut el lideratge en el
repartiment dels premis, tot i que altres comissions que n’havien aconseguit
alguns dels millors lluitaven per encapçalar la llista de guardons. No obstant
això, Villalta dissenyava unes creus per a la Bosca que causaven gran impacte
tant als observadors habituals com al jurat i, a més, les envoltava amb uns
paratges gegantins i ben estudiats que completaven el conjunt de la manera més
espectacular. Així, doncs, el fet de guanyar a la Bosca era una empresa
quimèrica.
Els premis de 1997 es van entregar a la Llar Fallera en un
acte presidit per les reines falleres de la ciutat. El primer premi de creus
majors se li atorgà a la Bosca. La resta es lliuraren a l’Escorredor (segon
premi), barri València (tercer), l’Axiamo (quart), Quarts de Calatrava
(cinqué), Mercé (sisé), Sant Blai (seté) i la Mota (huité). Els guardons
infantils, però, estigueren liderats per l’Escorredor, que n’obtingué el
primer. La resta dels premis es lliuraren seguint l’orde la Bosca (segon),
l’Axiamo (tercer), Sant Blai (quart), la Ravalera (cinqué), Quarts de Calatrava
(sisé), barri d’Onda (seté) i barri València (huité). Tal com era habitual,
també es lliurà el premi a la millor creu, que va rebre també el monument de la
Bosca.
Escorredor, 1996 |
El divendres 1 de maig començà la “plantà” de les creus de
1998. L’esperit faller insistia en millorar les creus de l’any anterior, tot i
que s’havia aconseguit un nivell que molts consideraven insuperable. Les
distintes comissions, però, s’esforçaren fins a tal punt que moltes creus que
altres anys haurien aconseguit premi es quedaren sense guardó.
La “plantà” començà prompte, aprofitant la festivitat de l’1
de maig, Festa del Treball. És més, ja havia començat quan la Junta Local
Fallera decretà l’inici de la festa. De fet, els fallers havien tallat els
carrers dies abans per a avançar el treball i poder concloure la tasca amb
temps suficient per a contemplar l’obra degustant el ressopar merescut, però
l’oratge que tant temen les festes falleres canvià de sobte. La pluja insistent
i un vent perillós amenaçava amb la intenció d’impedir la “plantà” de les creus
en amagar-se el sol. Tant fou així que la creu de Don Bosco no pogué suportar
les ràfegues del vent i caigué. Les inclemències atmosfèriques foren tant
desfavorables que les creus s’acabaren de plantar l’endemà al migdia. La nit,
doncs, fou desesperant. I més ho hauria sigut si no haguera estat per la
germanor fallera. A les quatre del matí, quan algunes comissions es quedaren
sense clavells, tots aquells barris i societat als quals els sobraven flors no
dubtaren a oferir-ne a aquells que havien errat les previsions. Fins i tot hi
hagué barris de València que dugueren clavells a Borriana ja ben entrada la
nit. Però els contratemps no aconseguiren minvar la il·lusió dels fallers, que
creixia al temps que disminuïen les facilitats. Borriana bullia de festa, amb
les grues enlairant les creus, que ballaven sota un vent amenaçador, amb els
fallers enfilant-se per les bastides i amb el millor dels ambients fallers, que
no és sinó el que uneix les comissions sota la més desfavorable de les
situacions.
Barri València, 1996 |
D’altra banda, el repartiment dels premis, que no entén ni
de pluja ni de vent, fou d’allò més complicat, ja que a la pugna que mantenien
la Bosca i l’Escorredor s’uniren el barri València i la Mota amb unes creus de
gran qualitat que dificultaren la tasca del jurat. Amb tantes creus mereixedores
de premis, tothom emetia hipòtesis, la majoria de les quals haurien pogut ser
vàlides, però el jurat, format per membres de les 17 comissions que plantaren
creu, ja havia realitzat l’avaluació dels monuments i havia atorgat el primer
premi de creus majors i el premi a la millor creu al barri la Bosca, comissió
que, a més, guanyà el segon premi de creus infantils. L’Escorredor, però,
guanyà el segon premi de creus majors i el primer premi de creus infantils, de
manera que ambdues comissions es repartiren els millors guardons. Tant la creu major de la Bosca com la de l’Escorredor
posaren de manifest la capacitat de superació dels artistes borrianencs. Foren
unes creus exquisides de formes
capritxoses amb una combinació del blanc i el roig que sorprenia el visitant,
ja que era impensable que es pogueren aconseguir aquells efectes utilitzant dos
colors només. L’Escorredor es basà en un disseny clàssic que, després de sofrir
les modificacions artístiques adequades, es transformà en un monument modern.
La Bosca, en canvi, aposta per una disposició avantguardista amb una combinació
de formes fantasioses que sols tenien sentit disposades estratègicament per a
representar una creu. La millora de les formes fou possible gràcies a l’ús del
“suro blanc” com a carcassa. Definitivament, i després dels espectaculars
monuments que s’havien plantat anys arrere, les creus de Borriana havien
demostrat que eren de visita obligada per a tot amant de l’art.
La Bosca, 1997 |
En aquells temps eren les cinc primeres comissions del
llistat anual les encarregades de realitzar les tasques del jurat. Cada
comissió elegia un membre perquè avaluara els monuments i, abans d’emetre el
veredicte final, es comprovaven les puntuacions i s’arribava a un acord que de
vegades estava manipulat, ja que cada membre del jurat defenia sovint la seua
creu. De fet, en alguna ocasió es decidiren els primers premis amb el recurs
aleatori de la moneda llançada a l’aire. Per a corregir els defectes de la
constitució del jurat i garantir l’objectivitat, Paco Collado, secretari de la
Junta Local Fallera des de 1996, proposà una forma nova per a constituir el
comité avaluador que consistia a incloure totes les comissions en el jurat.
Cada comissió votaria totes les creus, llevat de la seua, i se n’exclourien
dues puntuacions: la màxima i la mínima. La proposta s’aprovà en un ple
extraordinari de la Junta Local Fallera i es dugué endavant fins que arribaren
de les normes estipulades en el Segon Congrés Faller, on es gestà el nou
reglament que regularia les festes falleres de la ciutat.
Escorredor, 1998 |
Escorredor, 1999 |
La “plantà” oficial es programà per al divendres. A poqueta
nit els monuments ja mostraven la bellesa que haurien de lluir durant tot el
cap de setmana. Els veïns s’acostaren als emplaçaments per a comprovar que
l’art borrianenc se superava any rere any i deambularen per la ciutat per a
meravellar-se’n amb l’observació de les 20.000 dotzenes de clavells que decoraven
les creus. Fou aleshores quan es comprovaren els rumors, ja que s’estaven
plantant 32 creus, i no 34. L’endemà, la premsa corroboraria que Borriana
comptava amb 16 comissions, i no amb 17, perquè la del Centre Espanya encara no
estava constituïda.
La Bosca, 2000 |
Una altra anècdota tindria lloc l’any següent. Habitualment,
la publicació El fallero incloïa les fotografies de les creus
guanyadores de l’any anterior, de manera que servia com a testimoni dels fets
magencs per a refrescar la memòria dels nostàlgics. Així, doncs, l’any 2000
aparegué en El fallero la creu del barri la Bosca, que havia guanyat el primer premi quatre anys seguits,
encara que, realment, no guanyà el primer guardo en 1999. I és que, de vegades,
la inèrcia es confon amb una justificació de l’atorgament dels premis.
Sense el Centre Espanya
en actiu, amb unes normes noves per a adjudicar els premis i amb simpàtiques
anècdotes les creus veren la llum a trenc d’alba del dissabte. Poc
després, el jurat, format per un representant de cada comissió, visità les
obres i a les sis de la vesprada es lliuraren els premis. La creu guanyadora
fou la corresponent al barri València, que aquell any aconseguí llevar el
lideratge a la Bosca, almenys per un any, i obtindre també el premi a la millor
creu. La Bosca, doncs, n’obtingué el segon. La resta de premis els van rebre
l’Escorredor (tercer), la Mota (quart), el barri d’Onda (cinqué), la Mercé
(sisé), el Raval (seté) i el barri Sant Blai (huité). Quant a les creus
infantils, el barri d’Onda en guanyà el primer, seguit de l’Axiamo (segon), la
Bosca (tercer), l’Escorredor (quart), Quarts de Calatrava (cinqué), barri
València (sisé), Societat de Caçadors (seté) i el barri Sant Blai (huité).
Escorredor, 2000 |
Una de les anècdotes més
simpàtiques de les creus de 1999 fou la que recordà anys després Antonio
Gumbau. Ell havia fet la creu infantil del barri d’Onda l’any anterior, ja que
la seua filla havia sigut la fallera major del barri. Quan acabà la festa, els membres
de la comissió desmuntaren el jardí, però Gumbau volgué conservar la carcassa
de la creu amb què havia obtingut el seté premi. L’any següent, la comissió de
l’Axiamo li demanà que confeccionara la creu i l’artista, sense pensar-ho dues
vegades, aprofità l’esquelet que havia guardat i el cobrí de flor.
De la ploma del cronista Ninot, la premsa confirmà en l’any
2000 que la festa de les creus a Borriana era única a la Comunitat Valenciana
per la manera de desenvolupar les activitats i, sobretot, per la grandiositat
dels monuments. Fou aleshores quan, fent la comparança amb altres llocs de
tradició magenca, els borrianencs comprengueren que calia obrir la festa perquè
fóra un referent per tot arreu del món. De
fet, era lamentable que l’encisadora observació dels monuments fóra un
privilegi dels borrianecs només o, en el millor dels casos, d’alguns curiosos
dels pobles veïns. Calia, doncs, pensar en una bona publicitat per a aconseguir
que les creu de Borriana foren un reclam turístic, perquè capacitat d’atracció
no els faltava. Més avant, ja en el segle XXI, l’Ajuntament es proposaria el
fet d’aconseguir que la festa magenca de Borriana fóra d’interés turístic
nacional.
Les creus de maig havien nascut a Borriana gràcies a una
iniciativa que trobà les condicions idònies per a desenvolupar-se, ja que hi
havia a la ciutat una tradició magenca ben arrelada. De seguida, la Junta Local
Fallera decidí que la creu anunciaria que en març de l’any següent i en el
mateix lloc hi hauria una falla, de manera que la confecció de la creu abandonà
lleugerament el sentit religiós per a convertir-se en un fet faller, però la
modificació respecte al sentit del monument no aconseguiria sinó fer de les
creus uns monuments extraordinaris on el més pur dels arts efímers superaria
amb escreix qualsevol mostra magenca d’altres llocs.
Per a concloure la dècada, l’Ajuntament programà distintes
activitats al voltant de les creus. La programació es publicà mitjançant un
fullet on, a banda d’un plànol que indicava cadascun dels llocs on hi hauria
una creu, quedaven reflectides totes les activitats programades, com ara,
exposicions, un concurs de pintura ràpida i una fira alternativa. La idea, de
gran acceptació, es repetiria durant els anys següents per a fer de les creus
de maig una festa plural on tothom poguera participar segons les habilitats i
els interessos.
Amb aquest marc cultural arribaren per fi les creus de
l’any 2000. El protocol fou l’habitual, amb “plantà”, lliurament de premis,
desfilades i festa als carrers, i per primera vegada se seguí fil per randa les
directrius que marcava el Reglament de Règim Intern, per la qual cosa el jurat
estigué composat per 17 membres, un de cada comissió, i es valorà de manera
separada la creu, amb un 60%, i el jardí, amb un 40% del valor total. Per a un
jurat novençà que mai no havia hagut de puntuar creus, la situació era ben
complicada. La Bosca ja havia guanyat
quatre primers premis consecutius durant la dècada, el barri València havia
aconseguit el primer guardó l’any anterior i l’Escorredor, amb una creu
excepcional, avisava, tal com va fer en 1999, de la mestria dels artistes del
barri. Les creus, doncs, complicaren al màxim la tasca del jurat per
l’altíssima qualitat artística i monumental. Finalment, sota la tensió obligada
del moment, el jurà emeté el veredicte i atorgà el primer premi de creus majors
a la Bosca, comissió que també obtingué el premi a la millor creu i el
primer premi infantil. D’aquesta manera, la Bosca recuperava el lideratge que
havia perdut l’any anterior, però s’adonà que d’ara en avant, seria molt
complicat repetir la gesta, ja que l’Escorredor demostrava any rere any que
també optava al màxim reconeixement. Tant era així, que guanyà el segon premi
de creus majors. El barri València en guanyà el tercer, mentre que la resta de
guardons es lliuraren a la Mota (quart premi), a Quarts de Calatrava (cinqué
premi), a la Mercé (sisé premi), al Camí d’Onda (seté) i al barri Sant Blai
(huité). Pel que fa a la secció infantil, el primer i el segon premi es
lliuraren tal com els corresponents a les obres majors. Així, doncs, la Bosca
en guanyà el primer i l’Escorredor, el segon. Els altres premis seguiren l’orde
Camí d’Onda (tercer), Sant Blai (quart), barri València (cinqué), Societat de
Caçadors (sisé), Quarts de Calatrava (seté) i Axiamo (huité).
No hay comentarios:
Publicar un comentario