La Mercé, 1971 |
De nou hi ha un salt documental de gegant que silencia
quatre anys. Després de 1966, la premsa no va parlar de les magnífiques creus
que es plantaven a Borriana fins a 1971, precisament en un article signat per
E. Safont que, més que una simple crònica periodística, era una manifestació
del sentiment popular sobre la festa de maig. El document, a banda d’oferir al
lector l’orde dels premis, serví de testimoni per a confirmar algunes
peculiaritats importants sobre la celebració, com ara, la col·locació d’una
creu per part de la Junta Local Fallera davant de l’ajuntament, fet que seria
habitual durant molts anys. Els màxims responsables de la festa i promotors de
la continuïtat que aprofitaren la iniciativa popular de 1944 plantarien creus
al Pla o a la plaça de l’Ajuntament utilitzant el jardí com a element
ornamental. També confirmà el cronista que les comissions eren gratificades, a
banda de lliurar-les la dotació econòmica del premi, pel fet de plantar creu,
de manera que la garantia d’obtenir un ingrés monetari incentivava la relació
entre tasca fallera i magenca. D’altra banda, Safont comenta de passada els
materials emprats per a la construcció de la creu que, allunyats dels suports
sintètics que dominarien les dècades posteriors, eren també elements naturals
en els quals predominava la fusta per a aconseguir l’esquelet de la creu.
L’article de Safont aparegué estructurat en dues parts, la primera de les quals
era la següent:
“La festa de l’exaltació de la
Creu a Borriana és a càrrec exclusivament de la gent fallera. El fet
d’instal·lar una Creu de maig —esquelet de fusta revestit de flor— és la tasca
primera que mamprén una comissió fallera constituïda recentment, de la mateixa
manera que les renovades i ja veteranes.
Són les creus el signe, pel que
fa a la quantitat, d’allò que seran les falles del pròxim Sant Josep. Enguany
s’han instal·lat quinze monuments florals representant la fusta que sostingué
el cos de Jesús. Dues d’elles pertanyien a comissions de barri; una,
monumental, davant de l’Ajuntament, a càrrec de la Junta Local, i quatre
infantils”.
“El primer premi va caure, amb
tot mereixement, en la creu alçada per la Comissió de la Falla de la Mercé, la
més antiga de la ciutat. Destacava del que habitualment hem vist. En forma de
creu coberta a base de vegetal, presentava les interessants innovacions
d’oferir instal·lacions ben estudiades i realitzades amb llum i aigua, amb
l’afegitó del xicotet estany on nadaven peixets de colors. A una distancia
respectable, direm que volia paréixer quelcom com una mescla de pati andalús,
murtes i dollets cantadors”.
“El segon premi fou per a la
Societat Sport Ciclista; el tercer per al barri d’Onda i el quart per al barri
València, que tots coneixem com a Garbó”.
“En infantils, s’adjudicaren els
premis de la forma següent: primer, Onda; segon, Mota i tercer, Barri Mercé.
En el saló d’actes de
l’Ajuntament, el Sr, Alcalde en José Igual lliurà els guardons acreditatius
dels premis, així com les donacions en metàl·lic i les subvencions a les
distintes comissions que han plantat la Creu de Maig corresponent”.
La Mercé, 1971 |
El monument que confeccionà Ortells en 1971 per a la Mercé
marcà l’inici d’una etapa nova en la concepció de les creus, ja que fou la
primera vegada que es presentà al públic un jardí espectacular amb estany,
peixos i pèrgola, tot elaborat minuciosament i decorat amb un gust exquisit.
D’aquesta manera, Ortells es convertí en l’iniciador dels espectaculars jardins
ornamentals que complementarien les creus. L’artista, que era un decorador
expert i afamat, dissenyava creus robustes i molt decorades que envoltava
sovint amb motius vegetals i rocosos que li proporcionava el terme de Borriana.
No li faltaven, doncs,
branques de xiprer per a construir murs i templets, flors acampanades o pedres
de vora riu, així com roques amb forats capritxosos i una variada vegetació de
costa mediterrània que combinava magistralment. De vegades adornava l’obra amb
roses, fulles de palmera i retalls de fusta que cobria amb clavells.
La Mercé, 1975 |
La dècada dels anys 70,
doncs, fou la dècada de les creus d’Ortells, un mestre en el qual s’inspirarien
altres artistes, tant per a dissenyar i decorar creus com per a confeccionar
altres obres d’art faller. No debades fou l’iniciador, en la dècada anterior,
de “l’art del paperet”, ja que a ell se li va ocórrer l’ús del paper ceba per a
acolorir els tapissos i les carrosses. Tanmateix, introduí l’aigua com a
ornament de les creus.
El 3 de maig de 1972 va ploure de bon matí, però l’oratge
escampà al poc i al migdia va eixir el
sol. Es diria del cel que sols volia mantindre fresques i fragants les flors
que adornaven les creus als emplaçaments fallers, que aquell any en foren
nou.
La tònica general de les creus de 1972 que tothom va
comentar fou la notable millora dels monuments, fruit de l’esforç i de l’ingeni
dels artistes. Eixa classe de creador que del no-res concep una obra per a un
instant, eixe dissenyador i alhora fuster, escultor i florista més il·lusionat
que un xiquet amb sabates noves i tan vocacional que, més que guanyar algun
cèntim, posava diners de la butxaca si en última instància no trobava el detall
que li faltava, eixe espècimen de fallers que només comprén un altre faller,
apareixia cada maig per a confeccionar una vertadera obra d’art que sols havia
de durar un dia, però que reunia les qualitats suficients per a convertir-se en
una obra perdurable, tot i que, en esta classe d’art, la qualitat d’efímer és
una condició sine qua non. Les creus aparegueren el dia 3 meticulosament
elaborades pel que feia a la carcassa interior i als vistosos interiors, a
banda dels elements arquitectònics i la majestuositat dels jardins que cada any
eren més espectaculars. Tant era així, que el jurat afirmà que els artistes
havien treballat de valent per a transformar en un edén les places i els
carrers. Pràcticament la totalitat de les creus mostraven característiques que
les feia mereixedores, no sols del reconeixement del públic, sinó de
l’atorgament d’un premi, però l’ajuntament tenia previst repartir-ne quatre
només, el primer dels quals fou per a la magnífica creu de la Mercé que
confeccionà Joaquín Ortells.
Creu infantil de La Mercé, 1977 |
Atorgat el primer premi,
el jurat considerà que el barri València en mereixia el segon. El tercer premi
anà a parar al barri la Vila i el quart es lliurà al barri Sant Blai. També les
creus infantils, com ara, la de la Mercé i la del barri València, foren
mereixedores del reconeixement i obtingueren el primer i el segon premi
respectivament.
Durant tota la jornada, els borrianencs passejaren pels
carrers de la ciutat per a gaudir de l’observació de les creus i comentar
elogiosament la qualitat de les obres que hi trobaven fins que arribà la nit.
Aleshores, la reina fallera, acompanyada per la cort d’honor, les dames de la
ciutat i els membres de la Junta Local Fallera realitzaren la visita oficial a
les creus premiades. L’acte consistí en una desfilada animada per la banda de
música que amenitzà tot el recorregut i en una volta d’honor a cada creu. La
festa conclogué amb un sopar i un ball en la Llar Fallera.
De la ploma de Safont tornaren les notícies sobre les creus
en 1973. El cronista no es limità a informar dels premis o dels grups fallers
que plantaren creu, sinó que, tal com ja havia fet els dos anys anteriors,
divulgà en el periòdic Mediterráneo un text que combinava un acurat
estil literari amb el sentiment d’un borrianenc compromés amb el seu poble. Tal
com indicà Safont, la commemoració de la festa d’Exaltació de la Creu era un
esdeveniment exclusivament faller que arribava massa prompte, ja que molts
barris encara no havien format la comissió, i la creu era precisament el símbol
que confirmava que cada falla ho tenia tot lligat per a l’exercici següent, per
això hi hagué emplaçaments fallers en què no hi hagué creu aquell any.
S’enyoraren les creus de la Mercé, de la Vila, de la Mota i del Club 53 que a
hores d’ara encara no havien aconseguit compondre les comissions respectives.
De totes elles, es trobà a faltar especialment la creu de la Mercé, que en anys
anteriors havia presentat uns monuments magnífics que eren de l’admiració de
tot el poble per l’espectacularitat i pel meticulós treball d’Ortells, que les
elaborava amb mà de mestre.
La Mercé, 1977 |
La Mercé, 1978 |
En 1973 es plantaren 9 creus a Borriana, huit que entraren
en concurs i una que instal·là la Junta Local Fallera davant de la figura de
Jaime Chicharro. El barri Sant Blai guanyà el primer premi, el segon el va
meréixer el barri d’Onda, el tercer s’atorgà a la Societat de Caçadors i el
quart, a l’Escorredor, que també erigí una preciosa creu infantil. Així, doncs,
les creus de la plaça Chicharro, de la Ravalera i del barri València no
obtingueren cap premi.
La festa del 3 de maig acabà de nit amb la visita oficial de
la reina fallera, acompanyada per la cort d’honor, les autoritats i la banda de
música. L’acte consistí en un recorregut per cadascun dels emplaçaments adornat
amb música i coets.
Barri d'Onda, 1979 |
A Borriana, però, la celebració del maig era un acte
exclusivament faller que havia oblidat el component amorós i el místic
transformats amb connotacions religioses durant el procés de cristianització.
La creu de flors era un emblema faller que s’havia enriquit amb un caràcter
propi i, a diferència d’altres llocs, feia la funció de pregoner per a cridar
als quatre vents que Borriana era una ciutat fallera. Els anys passaven i les
creus milloraven. Cada any, l’esperit de superació mostrava obres prodigioses i
filigranades on la mà dels artistes locals s’aplicava amb gust per a confeccionar
uns monuments que destacaven dels que s’erigien en altres llocs del món, ja que
era la creu, amb l’ornament complementari, l’element fonamental de la festa.
L’obra d’art floral, doncs, li havia llevat el protagonisme al sentiment
ancestral i s’havia convertit en un símbol que feia les funcions de l’estendard
amb què cada barri faller confirmava que plantaria falla.
Creu infantil del Barri d'Onda, 1979 |
En 1975, però, la Mercé recobrà l’honor de plantar la millor
creu; no en va s’aplicà Joaquín Ortells en la confecció. El segon premi el
guanyà el barri Sant Blai, que fins aleshores ja n’havia guanyat de tots els
ordes. El barri d’Onda, que havent guanyat el segon premi en 1973 no en guanyà
cap en 1974, s’aplicà al màxim i obtingué el tercer premi. Finalment,
l’Escorredor en fou mereixedor del quart.
La Ravalera, 1977 |
De la mateixa manera que l’any anterior, el 1977, quan
s’encetava l’exercici faller (1977-1978) en què se celebraria el 50é aniversari de la Mercé i, per tant, de les
falles de Borriana, la Veterana i la Ravalera pugnaren pel màxim guardó... i
amb el mateix resultat. Joaquín Ortells s’encarregà de confeccionar una creu
que seria la més gran fins aleshores i no deixà escapar la satisfacció de
guanyar el primer premi de creus del 50é exercici faller. I és que els
múltiples de 25 tenen una connotació especial en les celebracions. Per segon
any consecutiu, la Ravalera hagué de conformar-se amb el segon premi, tot i que
n’aconseguiria el primer durant els tres anys següents. La plaça Chicharro
obtingué el tercer guardó i el barri Sant Blai, el quart.
La Ravalera, 1974 |
En el concurs de 1978, patrocinat per l’ajuntament,
participaren pràcticament la totalitat de les falles, però es notà
significativament la falta de monuments en la Mota i l’Escorredor, dos barris
que sempre havien estat en primera línia d’activitat fallera. Els premis
atorgats a les creus majors es repartiren seguint l’orde següent: Ravalera,
Mercé, Sant Blai, Plaça Chicharro, Club 53 i barri València. La resta de creus,
però, la del barri d’Onda, la del Centre Espanya, la de la Societat de Caçadors
i la de la Vila es quedaren sense guardó. Quant als premis infantils, se’n
repartiren tres, a diferència dels sis lliurats a les creus majors. Les creus
premiades de la xicalla foren la Mercé, el barri d’Onda i la Ravalera, que
n’obtingueren el primer, el segon i el tercer respectivament.
En general, les creus de
1978 foren de gran qualitat artística. En la confecció de la de la Ravalera,
premiada amb el primer guardó, s’utilitzaren, a banda d’altres flors, al
voltant de 8.000 clavells, el preu dels quals oscil·là entre 35, i 80 ptes la
dotzena, data que mostra el valor material dels monuments florals. Si a
l’increment econòmic se li afegeixen les delicades mans dels artistes locals,
es comprén fàcilment que tots els visitants, tant borrianencs com forasters,
manifestaren de bon grat i sense embuts la plaent satisfacció que els produïa
la contemplació d’aquelles obres d’art.
Creu infantil de La Mercé, 1978 |
La Mercé, 1977 |
Després de lluitar amb flors i contra la Mercé durant dos
anys (1976 i 1977) la Ravalera havia aconseguit erigir-se com a la responsable
de la millor creu en 1978 i 1979, però la pugna no havia acabat, tot i que en
1980 no seria la Mercé la contrincant, sinó la Vila. Després de deixar un any
buit en què no hi hagué comissió vilera, Paco Ferrandis “el Caramel”, qui ja
havia sigut President de la Vila en els exercicis 1977 - 1978 i 1978 - 1979
portà de nou les regnes de l’emblemàtica falla en 1980 – 1981 i volgué que la
creu de la Vila en fóra una de les capdavanteres. La resta de comissions, tal
com afirmà el corresponsal A. L. Egea, també estaven il·lusionadíssimes amb els
projectes florals. Tant era així que, amb la convicció que la festa de maig
havia de perdurar indefinidament, confeccionaren uns monuments que destacaren
dels anteriors per la perfecció i la grandiositat amb què estaven concebuts. En
aquest ambient de magnificència floral encara tingué més mèrit el primer premi
que aconseguí la Ravalera per tercer any consecutiu. La Vila, però, hagué de
conformar-se amb el valuós segon premi. El tercer premi el va rebre l’Escorredor,
comissió que ja feia anys que no en guanyava cap. El quart premi l’obtingué el
barri d’Onda, que també estava sovint entre les millors, així com la Mercé, que
n’obtingué el quint. Finalment, el sisé premi se li atorgà al barri Sant Blai.
La Mercé, 1977 |
No hay comentarios:
Publicar un comentario