Abans d’encetar
la tradició de plantar creus de flors al carrer, a Borriana ja existia el
costum de beneir els camps de cultiu el 3 de maig des de les creus que hi havia
als quatre punts d’entrada a la població, com ara, la creu de Constantí situada
en el camí de l’Axiamo i que rebia al viatger que hi entrava per la mar, la
creu de l’encreuament entre els camins d’Almassora i Vila-real, la creu que
donava la benvinguda als que entraven a Borriana pel camí de Nules i,
finalment, la que trobava aquell que hi venia de les Alqueries de Santa
Bàrbara. Aquestes creus es coneixien amb el nom de “calvaris”. El costum
d’implorar la benevolència divina, tal com s’esmenta anteriorment, també es
practicava a altres pobles, de la mateixa manera que es feia a València aprofitant
les creus que es col·locaren per a delimitar el terme.
Cruïlla dels camins de Vila-real i Almassora. |
Creu de Constantí al camí l'Axiamo. |
Juan Bautista va
nàixer a Borriana en 1878. Fou batejat en la Parròquia de El Salvador el dia 1
d’abril d’eixe any i consagrat bisbe el dia 29 de juny de 1915 en el mateix
temple. Va destacar, entre altres ocupacions, com a bisbe d’Oviedo, consiliari
nacional de l’Acció Catòlica i cofundador, moderador i difusor del moviment.
Escrigué Meditaciones eucarísticas, llibre bàsic de l’ARPU (Adoració Reial,
Perpètua i Universal del Santíssim Sacrament) que tractava el tema de
l’Adoració i en 1931 va presidir a Madrid la Primera Assemblea de l’Obra
després d’aconseguir el vistiplau de Roma. Va morir a Madrid el dia 6 de
novembre de 1934.
La família passava sovint llargues temporades en la casa que tenia al Grau
de Borriana i el bisbe, acompanyat per un seguici de capellans, hi anava de
tant en tant per a descansar del treball eclesiàstic. La tia Teresa
s’encarregava de tindre-ho tot a punt perquè no els faltara res. Durant les
llargues estances, el bisbe solia asseure’s al balcó per a meditar, resar i
fumar acariciat per la brisa de llevant i bressolat per la remor de les ones,
vertaders noninons que, com un mantra efectiu, estenien un pont entre la Terra
i el més enllà. Mentre, alguns pescadors llançaven el rall amb l’esperança de
capturar alguna llissa o, si hi havia sort, algun llobarro, però no sempre ho
aconseguien, per la qual cosa aprofitaven la presència del bisbe per a
demanar-li una benedicció. “Bisbe, envie una benedicció, a vore si pesquem un
llobarret”, demanaven els pescadors des de la mar, i el mossén feia el senyal
de la creu des del balcó. D’aquesta manera va créixer l’amistat entre el bisbe
“Carallarga” i els pescadors del Grau que, a bon segur, alguna captura li
oferirien per a sopar. En aquest ambient on la mar i el cel eren els
protagonistes, el dia 3 de maig el bisbe beneïa les aigües, tal com es beneïen
els camps des de les creus dels camins, per a garantir la productivitat
pesquera. Era aleshores quan el tio Ramonet, fadrí i germà de Teresa Beltrán, elaborava una creu amb un parell
de llistons o dues canyes de vora riu que decorava amb flors del jardí i del
terme. El treball el realitzava en la casa que la família tenia al Grau.
Lligava els dos braços de la creu i omplia el resultat amb flors ben acolorides
clavant-les amb tatxetes i amb molt de compte. Tan bon punt el símbol magenc
estava preparat, el bisbe pujava a una barqueta, s’endinsava en la mar i,
després de les oracions oportunes i benediccions, llançava la creu a les aigües
fecundes del Mediterrani. Eren els anys vint, època de la qual provenen les
primeres notícies que tenim de creus florals de maig a Borriana, tot i que la mancança
de documentació més antiga no implica que no es confeccionaren anteriorment.
Detall de la creu de Constantí al camí l'Axiamo. Cisellat en l'encreuament es llig: IN HOC SIGNO VINCIS ANO 313. |
Amb aquesta tradició magenca a Borriana no és estrany que la iniciativa
d’un professor del Col·legi dels Carmelites, Josep Solá Àlvarez, trobara un
terreny ideal per a dur-se endavant. El mestre Solá era oriünd de Caravaca de
la Creu (Múrcia) i fill adoptiu de Borriana. Vivia al carrer Trinitat i estava
casat amb Vicentica Ballester “la Gallinera”, que va rebre el sobrenom de la
professió. Vinculat, doncs, a la falla de la Mota, exportà el costum de
Caravaca a la nostra ciutat durant la primera meitatde la dècada dels anys quaranta. Conten que
proposà a la comissió de la Mota la idea de confeccionar una creu vestida amb
flors del terme. Els fallers de la Mota van rebre la idea molt il·lusionats,
així que Solá, bon escultor i modelador, construí la creu a sa casa ajudat per
algunes veïnes i la plantà al carrer per a festejar la celebració de la Vera
Creu el tres de maig. Aquesta notícia sol situar-se entre 1944 i 1945, però a
l’Ajuntament es conserva un document de 1944 que confirma la plantada d’almenys
tres creus.
Grau de Borriana. Casa de la família Vernia on passava períodes de descans el bisbe Juan Luis Pérez "Carallarga". |
També en Manuel Roselló volgué aportar llum sobre l’inici
de la festa de les creus i la relació amb les falles, considerant en les seues
Contalles la possibilitat que els borrianencs volgueren imitar el costum de
València, però quan a Borriana s’instaurà la tradició de plantar creus de maig,
València passava per un moment de decaïment en la festa de les creus i les
falles encara no hi estaven vinculades, per la qual cosa es pot argüir que la
instauració del costum magenc no fou importat de la capital. És més, s’observa
en les primeres fotografies que les falleres no duien el vestit regional per a
festejar la creu, sinó el de sevillana. Així, doncs, el concepte inicial d’esta
festa no es basava en la falla, tot i que eren les comissions falleres les
responsables de la festa de la creu, però prompte la Junta Local Fallera
proposaria la plantà de la creu per a confirmar que, en el mes de març, hi
hauria un monument faller en el mateix lloc que hi havia una creu en maig.
Carrer Mare de Déu d’Agost.
Casa on nasqué el bisbe
Juan
Bautista Luis Pérez“Carallarga” en 1878.
|
Detall de la placa que hi ha a la façana de la casa natalícia de "Carallarga". |
El desig de presentar obres florals cada vegada més
espectaculars afavoriria el desenvolupament dels jardins que envoltaven les
creus. A poc a poc, els elements decoratius augmentarien en volum i qualitat
junt als dissenys de creus avantguardistes que originaria la imaginació dels artistes.
Se’n crearien de majestuoses envoltades per jardins paradisíacs en els quals no
faltarien estanys amb peixos de colors, nenúfars, fonts, cascades, pèrgoles i
tota classe de complements que no farien sinó transformar les places i els
carrers en paratges idíl·lics. Fins i tot es concebrien escenes temàtiques que
transportarien els observadors a llocs històrics, llegendaris o referencials en
els quals seria la creu el motiu principal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario